Ćwiczenia dla kobiet w ciąży – jak pozostać w formie?

Dla wielu kobiet zmartwieniem są zmiany, jakie przechodzi ich ciało podczas ciąży. Przyrost masy ciała i cukrzyca ciążowa to tylko niektóre z nich. Pojawiają się też obawy – jak dam sobie radę podczas porodu? Czy będzie bardzo bolesny? Czy dziecko urodzi się zdrowe? Niektóre z nas w strachu przed uszkodzeniem płodu minimalizują swoją aktywność fizyczną. To błąd! Setki lat temu ciąża nie była przeciwwskazaniem do pracy fizycznej, a takie pracujące kobiety lepiej znosiły poród od dam z wyższych sfer, które mogły sobie pozwolić na oszczędzanie się podczas ciąży. O ile zdrowie na to pozwala i nie ma żadnych przeciwwskazań, warto utrzymać aktywność fizyczną w trakcie ciąży.

Czy ćwiczenie w trakcie ciąży jest bezpieczne dla dziecka?

Tak, pod warunkiem, że wasz lekarz potwierdzi iż możecie ćwiczyć w trakcie ciąży. Istnieje szereg przeciwwskazań dla zwiększonej aktywności fizycznej w trakcie ciąży, takich jak:

  • ciąża bliźniacza
  • wcześniejsze poronienia
  • nadciśnienie
  • cukrzyca
  • krwawienia
  • inne niepokojące objawy

Ćwiczenia powinny być indywidualnie dostosowane do waszej kondycji i predyspozycji. Unikajcie zbyt intensywnych treningów, ponieważ grożą one wywołaniem przedwczesnego porodu. Podczas takiego wysiłku mogą zostać pobudzone mięśnie gładkie macicy. Wyczerpujące ćwiczenia sprawiają też, że krew odpływa z macicy do mięśni, a to może prowadzić do niedotlenienia płodu. Ważne jest też zachowanie bezpieczeństwa. Nawet przy najbardziej niepozornych ćwiczeniach grozi nam upadek, jeśli stracimy równowagę.

Siłownia w ciąży? Zajęcia dla kobiet w ciąży

Na początek czego nie wolno robić na siłowni: podskakiwać, wykonywać ćwiczeń angażujących mięśnie brzucha oraz cardio i interwałów. Można ćwiczyć indywidualnie lub w grupie – wspólne zajęcia motywują do działania i są grupą wsparcia dla przyszłych mam. Wiele siłowni oferuje grupowe zajęcia dla kobiet w ciąży, także warto skorzystać z takiej oferty. Kobiety pragnące zadbać o kondycję w ciąży powinny się stosować do poniższych zasad podczas ćwiczeń:

  • Zawsze wykonywać rozgrzewkę, żeby powoli rozgrzać ciało
  • Pić dużo wody
  • Dostosować ćwiczenia do swoich możliwości i stanu
  • Skonsultować się z lekarzem i trenerem przed rozpoczęciem ćwiczeń
  • Natychmiast przerwać trening w momencie wystąpienia niepokojących objawów

Bezpieczne ćwiczenia dla kobiet w ciąży, które wykonasz w domu

Ćwiczenia dozwolone w ciąży nie wymagają specjalistycznego sprzętu, dlatego z powodzeniem można je wykonywać w domu. Do większości z nich wystarczy jedynie mata do ćwiczeń. Oto przykładowe ćwiczenia, które można włączyć do treningu podczas ciąży:

  • przysiady
  • wykroki (najlepiej opierając się o ścianę lub krzesło, żeby zminimalizować ryzyko upadku)
  • koci grzbiet
  • unoszenie nogi w leżeniu na boku
  • ćwiczenia mięśni Kegla

Warto wykonywać również ćwiczenia oddechowe, które dotlenią płód oraz ćwiczenia rozciągające i rozluźniające. Polepszają one przepływ krwi zmniejszając tym samym obrzęki.

Podobne artykuły

Domowe sposoby na przebarwienia na twarzy

Dla niektórych osób piegi są ich największym atutem, dodającym urodzie charakteru. Zdarzają się jednak osoby, dla których przebarwienia na twarzy to największa zmora i ogromny kompleks. Jak się ich pozbyć? Jak powstają piegi? Powstają w wyniku przyśpieszonego i nadmiernego wytwarzania melaniny. Taki proces jest uwarunkowany genetycznie, jednak rozpoczyna się w momencie ekspozycji naszej skóry na […]

Wesele w ciąży – co ubrać?

Ilość odzieży ciążowej dostępnej na rynku ciągle się zwiększa. Producenci wychodzą naprzeciw potrzebom przyszłych mam i starają się tworzyć projekty stylowe i komfortowe. Wybór ubrań codziennych jest bardzo szeroki i nietrudno postarać się o ładne i wygodne stylizacje. Wyzwaniem staje się ubiór elegancki na większe okazje. Jak sobie poradzić, kiedy sezon weselny jest w pełni, […]